juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Mitt boende

Kategori: Allmänt

Pa mitt forra barnhem dar jag bodde den forsta mandaden heter Nyamekyee. Dar hade vi volontarer ett eget hus som vi delade med kokspersonalen och madame.
 
Jag bodde under den tiden i tre olika rum. Forst bodde jag och en annan svensk som heter Isabelle tillsammans. Vi hade ett rum med ett bord och tva sangar. Det fanns bara ett elutag i rummet och det okuperades av en flakt med en kontakt som pa ett provosoriskt satt plaockats isar och trycks in i vaggen. Vi vagade aldrig ga nara den
ifall den sladden skulle ramla ur.

 
Det ar mysigt att sova under myggnat och ha alla insekter och spindlar som lever rovare utanfor. En natt sa vaknade vi av att det prasslade i rummet och det ar en mus som springer runt. Den gommer sig i Isabelles vaska och sedan ser vi den inte igen.
 
 
Nar Isabelle gett sig av hem till sverige igen flyttar jag in i ett storre rum med en tyska, Judith och en tjej fran schweiz, Nora.Som flest var vi 8 volontarer pa barnhemmet samtidigt. Det sista rummet som jag bodde i var mindre och hade en hylla och en sang som var runt 120 bred, rena lyxen. Mossen foljde med mig genom alla rummen och som mest sag jag tre stycken springa langs vaggen.
 
 
 
Det som var mest ackligt med detta huset var alla insekter och kryp. Jag tror att det var sma kackerlackor som som sprang runt overallt, sa fort man lyfte pa nagot sa var de da och supersnabba var de ocksa. Mossen brydde jag mig inte sa mycket om for de klattrar inte pa en, sa insekterna ar jobbiga. Spindlarna ser ut som sma krabbor eller som om de blivit tillplattade, dessa ser roliga ut. 
 
 
Vi hade inget rinnande vatten i huset sa en stor tunna fick fyllas pa kontinueligt med vatten, det var pojkarnas uppgift.Toaletten har ingen spolfunktion sa man far anvanda en hink och halla vatten sjalv. Toapappret lagger man i en hink vid toaletten. Rummet bredvid toaletten ar duschen, det ar ett betongrum med ett litet hal i vaggen dar vattnet rinner ut. Vi duschar med en hink varje kvall det funkar forvanatsvart bra. Man lar sig snabbt hur mycket vatten vi egentligen slosar och hur langt en hink pa 10 liter racker.
 
Det ar stromavbrott minst en gang per dag, det ar normalt oftast kommer elen tillbaka. Vi var utn strom i tva veckor for att madame inte ville betala elrakningen. Men man anpassar sig snabbt, traktigt bara att kamerabatterierna laddas ur sa fort.Vi hade aven inget vatten fran roren under nagra dagar av samma ovanstaende anledning. Sa vi fick duscha i flodvatten med mycket bakteriedodande i.
 
Tvattar gor vi for hand for det finns ingen fungerande tvattmaskin. Jag anvander tvattmedelspulver och en tval nar jag tvattar och tre olika baljor med vatten. Den forsta ar for grovtvatt, andra for tvatt igen och den tredje for att skolja. All tvatt hangs upp ute och torkar sedan pa ett kick for att det ar sa varmt.
 
Sa har jag levt under de senaste veckorna.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: