juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Möjligheten att hjälpa

Kategori: Norra Ghana, Tankar, Zua Childrens Home

 
Jag är tacksam för att jag har fått denna möjlighet att hjälpa andra människor med saker som här hemma i sverige kan ses som triviala men som har stor betydelse för barnen och pastorn nere i Ghana. Jag vill att de ska få en ärlig chans att påverka sin livsituation och att känna att framtiden är spännande. Dessa barn är både min och världens framtid och för mig känns det som en bra investering av tid, kärlek och pengar. 
 
Nu under sommarlovet så har jag tillsammans med Pastorn anställt en lärare som ske ge extralektioner till barnen. Detta är ett av de första stegen som jag kan göra för att utveckla barnens chanser. Jag har fått uppfattningen att mycket av Ghanas framväxt händer i de södra delarna och att de norra regionerna hamnar i skymundan. Att lära sig engelska kan öppna dörrar och göra barnen mer mångsidiga då de flesta södra regionerna pratar bra engelska. När de sedan blir vuxna kan de vara med att kommunicera med resten av landet och känna att de hamna utanför. 
 
Laleh fångar detta så fint i sin sång Goliat, den drar lite extra hårt i hjärtesträngen och en känsla av beslutsamhet sköljer över mig. Lyssna och njut i vetskapen om att det ligger och puttrar så mycket potential i alla barn världen över. Tänk vilken fantasisk tanke!
 
ni ska ta över
ni ska ta över världen
ni ska bli stora
ni ska bli mäktiga, ha ha

och vi ska göra jorden hel
ja vi ska göra vattnet rent
och vi ska aldrig skada
varandra mer

och vi ska slåss
ja, vi ska slåss mot Goliat
så tro på mig för jag vet att
du är modigast, du kan

 
Kommentera inlägget här: