juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Tips från coachen!

Kategori: Allmänt

Jag blir så glad att det är många av er som skriver till mig för att be om råd inför era volontärresor. Det värmer att det är så många som vill ge av sin tid för att kunna hjälpa och engagera sig i andra människoöden.

Jag har här satt ihop en liten sammanfattning över saker som jag tycker är viktiga att tänka på när man ska ut och volontärjobba i Ghana.


Det första som jag tycker är viktigt är att ta inte med för mycket saker. Det är bra att resa så lätt som möjligt för det kan vara bökigt att ta sig runt i den ghanianska kollektivtrafiken med för mycket packning. Bilarna är ofta redan packade till bredden med majs eller getter. Jag använde mig av en stor backpacker ryggsäck och tycker att det funkade väldigt bra.
 

 
När det kommer till kläder kläder använde jag inte ens hälften av det som jag tog med, och jag tror att ni liksom jag snart kommer inse att det är mycket skönare att dra ett skynkte runt höfterna, plus att du får mer plus poäng hos lokalbefolkningen. En annan aspekt är att det aldrig är kul att tvätta kläder för hand, så ju färre kläder man har med sig desto bättre är det för man kan då inte bygga stora tvättberg.
 

 
Internet är en fråga som alltid kommer upp och svaret är att det finns internet. Det kan dock vara väldigt tidskrävande att få tag på och man får resa långt. Jag hade 50 min till närmaste internetcafé där internet ibland var nere när man kom dit. Därför vill jag att ni tänker efter om detta är något som ni vill lägga energi på. Det kan vara skönt att koppla bort och bara uppsöka ett internetcafé någongång då då.
Det finns att köpa ghanianska simkort till telefonen för att kunna ringa och speciella med surf, men oftas är mottagningen så dålig så det är inte värt att surfa, iallafall inte ute på landsbygden. Jag fick alltid stå under ett speciellt träd för att ringa eller smsa, vi kallade det för the connection tree. För att ladda telefonen eller kamerabatteriet kan man gå till en speciell laddningsstation där de varje kväll sätter igång generator för att byn ska kunna laddas upp.

 
Hygien kan kanske kännas lite läskigt men man vänjer sig och ens smutsighetsgräns tänjs för varje dag. Det viktigaste att komma ihåg är att tvätta händerna ofta och att äta kokande mat. Duscha gör man med en hink, "bucket bath", vilket är smidigt och man lär sig spara på vatten eftersom det är något man själv får hämta från en brunn. För på många platser finns det inte rinnande vatten eller så får man dela på den vattenkran med andra från byn. Det finns bakteriedödande medel som man kan hälla i för att göra vattnet bättre, de blir en bidoft med snart tycker man att det nästan luktar gott, likadant är det med myggkrämen.
 


 
Saker som du inte kommer hitta i ghana är bra deo, solkräm och tamponger så ta med det från Sverige om du vill använda det. Fick buda mitt från mamma och det tog en månad att komma fram. Beroende på var i Ghana du befinner dig ser toaletter olika ut, i södra ghana finns det möjlighet till spoltoaletter medan i norra är det ett hål rak ned i golvet, detta vänjer man sig vid. När man är ute och reser i ghana är det svårt att hitta toaletter för att det finns nästan inga publika, och de som finns är ofta väldigt smutsiga. 
 

Detta är en toa där man fick spola genom att hälla en hink vatten från tunnan bredvid. 

Hoppas att detta har svarat på några av era frågor. Ni är självklar välkomna att ställa fler frågor och jag ställer gärna upp som bollplank för era frågor och ideer!

 

 

 

Kommentera inlägget här: