juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Var är tvättmaskinen!?

Kategori: Ghana, Kulturkrock, Tankar, Volontär

Jag ska aldrig mer klaga på att det är jobbigt att plocka ur tvättmaskinen eller att kläder aldrig blir riktigt rena. Nu sitter jag här i baljan och svettas! Tvätten här är veckans tråkigaste uppgift, inte bara det att jag måste gör barnens kläder utan också mina egna. Vet inte hur många timmar i veckan jag lägger på att tvätta, många för det blir bara tråkigare och tråkigare. Inte så konstigt att alla äldre människor går dubbelvikta för ryggproblem för processen är allt annat än ergonomisk. Känns som om min rygg är gjord av knäckebröd när jag ställer mig upp, knak, brak! 

Just nu under regnsäsongen är det extra svårt att tvätta då det aldrig torkar. Måste hänga ute länge och när det är nästan torrt börjar det regna på kläderna. Det är bra för miljön att tvätten får torka själv, men när man inte har något att ha på sig blir man genast lite mer ego och önskar att det fanns en torktumlare i närheten. 

Detta kan ses som små problem men när man är van vid att tvätta med maskin är det ett stort steg att göra allt för hand. Jag får småsår på händerna av skrubbningen, tvålen svider och det är tungt att vrida ut alla handdukar och lakan. Jag klagar inte men det känns lite omständigt med tvätten just nu och efter 3 månader börjar jag tröttna. 
Kommentera inlägget här: