juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Buzz, buzz!

Kategori: Allmänt

Jag är tacksam för att jag mår bra och för att malarian har hållit sig borta. Myggorna har varit extra bitska den senaste tiden och jag har fått många bett på ben och armar. Jag tror att det är regnsäsongen som gör att de känner sig extra blodtörstiga. Innan har jag inte behövt ha myggmedel på mig under dagarna men nu måste jag smörja in mig hela tiden, sover med myggnät och spray. Jag är inte lika känslig mot betten längre som jag var i början då min fot svullnade upp efter att jag suttit ute i Accra, nu kliar betten bara men svullnar inte upp. 

Symptomen för malaria är huvudvärk, feber, magproblem. Här i Goma Tarkwa så har vi en klinik nära så om vi misstänker malaria är det bara att sticka in huvudet där och göra testet. Det är ett blodprov i fingret där man tar en droppe blod och lägger i en testplatta och häller på en reaktionsvätska. Den fungerar på liknande sätt som ett graviditetstest, man får vänta på att sträck ska visa sig, två sträck då har du malaria. Det är väldigt enkelt och tar ungefär 5-10 min att göra. 

Just nu har jag bara en kräm som jag använder men jag ska komplettera med en myggspray som man kan spreja ut i rummet. Just det, har en klädspray med. 

KOMMENTARER:

  • Ylva säger:
    2014-06-05 | 22:41:49
    Bloggadress: http://ylvainkorea.se/

    Min fot svullnade också upp av mygga, fast på min snabbresa till Filippinerna. Sen bidrog AC och för lite sömn till att jag fick influensa. Jag var orolig för foten så ringde vårdguiden, när de fick höra symtom som svullen av myggbett, ont i alla muskler och feber blev de inte roade och tyckte det lät som Dengufeber.

    Men efter jag ringt till min kloke mor så sluta jag tro att jag skulle dö, tog en allergitablett som hon sa och nästa dag var foten bra ^^. Förkylningen stannade dock tre veckor :s. Kram!

Kommentera inlägget här: