juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Mentalstatus 2-3 månader

Kategori: Allmänt

Så hur ska jag sammanfatta min mentala status efter 2-3 månader i Ghana? Jag kan säga att det har varit en riktig berg och dalbana även om de kanske inte har synts på bloggen. Den första månaden var kantad av sjukdomar, som alltid när man kommer till ett nytt land och bakteriekultur. Det var många dagar med illamående och magproblem. Men detta har det blivit mindre av nu när min kropp har vant sig, kan äta allt nu utan några större besvär. 
Det som har varit svårast är malariatabletterna då jag fått en del biverkningar som inte visade sig när jag testade hemma i Sverige. De har påverkat mig på det viset att jag har blivit mer mentalt ostabil och orolig. Jag som redan har en ganska livlig fantasi gick i taket. Drömmar och inbillningar hände ofta på det tidigare barnhemmet och jag gick alltid runt med en klump i magen, vet inte vad det var exakt men jag kände mig lite paranoid. En natt när vi bodde på hotell såg jag människor i rummet mitt i natten, jag vet inte om jag drömde eller hallucinerade men det kändes läskigt. Nu har alla sådana saker slutat efter att jag har bytt barnhem, jag känner mig mycket lugnare och harmonisk. Kan bero på att jag trivs bättre här och det finns mindre stress över saker och energin är helt annorlunda. 
Jag var inte helt säker på om jag ville skriva om detta på bloggen då det är lite läskigt och jag vill inte göra er oroliga. Men sen tänkte jag att det är viktigt att ni får veta vilka effekter som tabletterna verkligen har. Jag vill inte försköna min vistelse här för det har varit en del jobba stunder då jag har känt mig helt lost och ensam. Man känner sig ganska liten när man ligger ensam och sjuk på andra sidan jorden, allt man vill är att ringa mamma och pappa även om man är 25 år och vuxen. 
Men nu känner jag mig mycket säkrare och stabilare igen. Det var så mycket nytt i början så jag var trött och somnade vid 7-8 varje kväll. Men nu så kan jag vara uppe till 10 utan problem. Är trött i kroppen ibland på dagen men vi har som rutin att vila mellan 13:30-15:00 varje dag, en liten siesta efter att vi gett barnen mat i skolan. 
Det är stor skillnad på hur arbetsbelastningen är mellan de två barnhemmen. Innan fick jag jobba med att tvätta barnen, diska, städa rummen m.m innan frukost. Det var jobbigt då kroppen inte har någon energi eftersom vi fick mat vid kl 9 istället för kl 6 då vi gick upp. Så är det inte nu och det har påverkat mig till det bättre, jag har mycket bättre energi till att fixa och städa och är inte alls lika lättirriterad, vad mat kan göra skillnad. 
Nu när jag var och testade mig för malaria fick jag göra en lite lättare hälsoundersökning med blodtryck och vägning. Jag kunde knappt tro mina öron när hon sa 67 kg. Det betyder att jag har gått ned 7 kg på två månader. Jag har ätit mycket så det är för mig ett mysterium hur jag kan ha gått ned så mycket. Men det blir kanske så när man inte kan småäta hela tiden som jag gör hemma. De har inte heller samma efterrättskultur här. Dock så var jag hungrig nästan jämt tidigare då vi fick frukost kl 9, oftast vitt bröd och chokladdryck. Lunchen var oftast frukt runt kl 13 och middagen vid kl 18-19. Så om man räknar ihop det så blir det inte så mycket mat. Jag har det bättre nu, men när jag hälsade på Madame och barnhemmet för någon vecka sedan undrade hon om de gav mig någon mat alls. Jag fattade inte riktigt vad hon menade för jag tycker att jag ser likadan ut, men 7 kg kan inte vara osynligt. 
Sammanfattningsvis så tycker jag att det blir bättre för varje dag som går. Jag känner mig säkrare och det har blivit lättare att prata med lokalbefolkningen. Oftast förstår vi inte alls varandra, men vi har kul tillsammans ändå. Visst jag har hemlängtan ibland men det betyder inte att jag inte trivs här, men allt är så annorlunda och Ghana och Sverige har båda sina för och nackdelar. 

Kommentera inlägget här: