juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Platsinformation norr

Kategori: Norra Ghana


I norr ska jag bo i en by som heter Yamah hos en pastor och hans familj, fru och tre söner som är 14,7 och 3 år gamla. Jag ska åka med en annan svenska som heter Emilia som kommer ned den 22:e juni och så åker vi tillsammans den 25:e. När jag tittar på kartan ligger platsen verkligen i norra Ghana inte så långt i från Burkina faso. 
Vi kommer inte ha någon el eller garanterat rinnande vatten och vi kommer att få använda utedass. Det finns ingen dusch så jag antar att det är som nu med tvättning i hink och det fungerar bra. Det mesta verkar vara så som jag är van vid när det gäller tvättning av kläder och hygien. Det kommer dock inte finnas någon fläkt eftersom det inte finns någon el, så det kan bli väldigt varmt på natten, men jag vänjer mig. Jag åkte inte hit för att ha det bekvämt, jag åkte hit för att lära mig något. 
Den närmsta staden med postkontor ligger 15 Miles bort och närmsta internetcafé är 22 Miles i Bolgatanga. Så det kommer nog inte bli lika ofta uppdaterat här på bloggen. Men jag ska se vad jag kan göra. 
Barnhemmet har 27 barn i åldrarna mellan 3 och 9 år. Det ligger i en by som heter Zua som är ungefär 10 min med cykel från Yamah där jag ska bo. Jag kommer ha samma arbetsuppgifter som tidigare bada och hjälpa barnen med kläder, leka, städa rummen, tvätta kläder m.m. Arbetstimmarna är inte fasta men det står att vi ska vara där så mycket som möjligt. 
Barnhemmet är fattigt och det är brist på mat såsom ris, majs och mjölkprodukter. De behöver även kläder, medicin, skoluniformer, böcker och skolmaterial. Så om ni vill vara med och bidra skicka ett mail till mig så kan jag skicka kontouppgifterna. En påse ris på 50 kg räcker ungefär två veckor och kosta lite över 100 cedi det är runt 230 svenska kronor. Jag kan bidra med lite men om vi går ihop så kan vi göra så mycket mer. 

"Spending on other people has a bigger return for you than spending on yourself"

Kommentera inlägget här: