juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Det viktiga malariavaccinet

Kategori: Förberedelser, Ghana, Vaccination, Volontär

Stick stygga mygga!

Sedan jag skrev sist så har jag nu fått ut alla de vaccin som jag behöver ta. Det blev sammanlagt 7 st sprutor, 2 vaccin i tabbletform och ett drickvaccin. Den jag är mest orolig för är malariatabletterna för de har så många läskiga biverklingar som hallucinationer och depression så jag får äta dem och hoppas på det bästa.

Får testa i 4 veckor först innan jag åker ifall om att jag behöver byta och sedan kommer jag äta dem i 30 veckor. Så det måste bli bra! är svårt att göra något åt dem när jag väl är nere i Ghana. Det kanske blir så att jag får gå runt med myggnät jämt även när jag inte sover. För det är under nätterna som myggen är som värst.

Funderar på om det hade funkat att starta en liten kampanj för att samla in myggnät till barnhemmet där jag kommer vara. Det är en sådan enkel sak som är super viktigt för barnens hälsa. Projektet

"Roll back Malaria" som hittills gjort stora framsteg i kampen mot malaria i Afrika är ett samarbetsprojekt där UNICEF är en av organisationerna. 

image

image

Bilder: UNICEF/Drake.Brandt

Läs mer om UNICEF och deras arbete med myggnäten här!

Kommentera inlägget här: