juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Ghana inom räckhåll

Kategori: Ghana, Volontär, Äventyr

Ghana: 19 dagar kvar

Tiden går fort fram när man har kommit förbi nyår det är nästan som allt skyndar sig fram så att ljuset och livet kommer tillbaka. Idag har det varit fantastiskt väder och jag har bara strosat gatorna fram och riktigt njutit av den bleka solen som värmer frusna frusna kinder.

Jag har sedan någon vecka tillbaka fått informationen om min vistelse i Ghana. Jag kommer jobba på ett barnhem som heter “Nyamekye orphanage” och ligger ungefär 3 mil från huvudstaden Accra. Namnet på barnhemmet är passande då Nyamekye betyder Guds gåva.

Under min tid i Ghana kommer jag bo på barnhemmet i en bungalow. Föreståndarinnan och hennes familj kommer vara min värdfamilj hon Charity och är 55 år men brukar kallas för madame. På barnhemmet bor det 85 barn i åldrarna 0-15 min uppgift är att ta hand om de små barnen där den yngsta är 7 månader, det är 20 barn som är under 6 år. 

Mina arbetssysslor kommer vara att hjälpa barnen med att tvätta och klä på sig och att se till att de får mat i magen, jag ska även hjälpa till att tvätta barnens kläder. Barnhemmet består även av skolverksamhet så jag ska hålla i lektioner och hjälpa de äldre barnen med sina läxor.

Några tidigare volontärer har satt ihop en film om barnhemmet titta gärna på den här då den ger en bra överblick om hur det ser ut på barnhemmet.

image

För att följa dessa tjejerna idag kan ni hitta dem på http://www.barnhemmetighana.se/ där de gör ett fantastiskt jobb för barnhemmet. 

Så nu kommer informationen som alla frågar mig om; finns det el? finns rinnande vatten? hur ser toaletterna ut och är det ett hål i marken? Vad finns det för mat etc.

Elektricitet finns men den kommer och går lite som den vill, det finns rinnande vatten men det måste kokas innan det kan drickas. Duscha får man göra med en hink,”bucket bath”, dock måste man be om varmvatten för det finns inte i kranen. Toaletten är inte ett hål i marken men det verkar som man manuellt måste fylla på med vatten för varje spolning. Maten ser ut lite så här! Viss mat ser god ut annan inte alls och jag kommer få äta vitamintabletter då det kan ta ett tag och välja sig och äta ordentligt med mat. Det finns mycket färsk frukt som mango och kokosnötter.

image

Jag kommer att bo med en annan svensk volontär men hon ska bara stanna en månad. Har haft kontakt med henne på mail redan så det blir bra att kunna prata ihop sig om packning m.m. Skönt att inte bli helt själv för allt kommer vara så nytt och omtumlande. 

Så nu börjar nedräkningen fram till avresedatumet och jag börjar få lite resfeber. Jag har aldrig rest och flugit själv så det är inte konstigt att det pirrar lite extra.

Kommentera inlägget här: