juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Lyckokatt

Kategori: Allmänt

Min vän Ylva skicka denna lilla lyckokastare från korea som ska hålla mig sällskap under tiden i Ghana. Dessa katter kallas för Maneki Neko är ett stort fenomen i japan. Ordet Maneki Neko betyder ”den kallande katten”. Det beror på att det ser ut som att katten vinkar dig till sig – ”Kom hit!”. Har den vänster tass rest lockar den till sig kunder och har den höger tass rest så kallar den till sig pengar. Färgen har också betydelse, den guldfärgade katten sägs bringa pengar till dess ägare. Alla Maneki Neko är turbringande, jag säger dock att min kallar på lycka istället för pengar.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Ylva säger:
    2014-03-22 | 17:43:40

    Och gul är mer din färg tyckte jag ^^. Denna är dessutom köpt i Osaka, Japan så det är the real deal och den kommer alltså fungera ;) Kram

Kommentera inlägget här: