juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Varför volontär?

Kategori: Ghana, Tankar, Volontär

En kram och ett lyssnande öra!

Min uppväxt har varit som många andra barns här i Sverige. Jag har överrösts med kramar, tröstats när jag jag varit ledsen och blivit bortskämd med farmors nybakade bullar och saft. Det har alltid funnits vuxna runt omkring mig som bryt sig, som såg mig och gav mig den upmärksamheten jag behövde. 
 
Barn som bor på barnhem får inte den uppmärksamhet som de behöver. Dessa barn har ingen som lyssnar, berömmer eller tröstar dem om de är ledsna. Alla barn borde få känna trygghet i att veta att det finns vuxna som bryr sig om dem.
 
Jag känner att jag har mycket att bidra med genom att ge min tid istället för att skicka pengar till barnhemet då de ofta kan komma på villovägar. Genom att jag åker ner som volontär ser jag till att barnen får de som de behöver mest av allt, närhet. Detta kan inte köpas för pengar och betyder så mycket för dessa barn. Behoven hos en människa är så mycket mer än att ha tak över huvudet och mat. 
 
Detta är anledningen till att jag vill åka som volontär, jag vill ge barnen det som pengar inte kan ge dem: en kram, lyssna på dem när det är exalterade eller klappa dem på pannan när de ska sova. 

"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv." 

Citat från våran bästa Astrid Lindgren <3
 
(Julia 5 år gammal, år 1994)

Kommentera inlägget här: