juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Jag och sjukdomarna

Kategori: Ghana, Tankar

Det kan vara bra för de som vill åka som volontärer att vara i ett annat land under en längre tid kan få sina konsekvenser. Det är en helt annan bakteriekultur än den vi är vana vid och sjukdomsflora. Jag ska inte smussla med att jag har varit sjuk ofta under mina 6 månader i Ghana. Först så kommer den obligatoriska magsjukan dock går den över hyfsat fort och men bara visst obehag av illamående. Jag var lite naiv innan jag åkte och hade en föreställning om att jag inte kommer bli förkyld, för att det är Afrika. Men det funkar utmärkt, kan stoltsera med två förkylningar till och med. När regnperioden kommer så blir alla ghanianer sjuka så då är det svårt att undvika, precis som vår vinterförklyning. 

 
Det ständig utgörande sjukdomshotet som finns för volontärer är malaria. Jag fick det i början av augusti, the full african experience, så det var att åka till sjukhuset. Malarian tycker jag var svår att diagnostisera för den har många ”vanliga” symptom så som huvudvärk, feber och magbesvär. Så med detta sagt tog det mig två veckor innan jag fick åka till sjukhuset. Jag sökte hjälp för magbesvär och anade inte att det kunde vara malaria förens jag satt framför läkaren. Men det gick snabbt att bota malarian med den medicinen som jag fick, behövde inte läggas in på sjukhus. Så om ni känner er sjuka under en volontärresa så sök hjälp, sjukhusen kan hjälpa. 

Jag känner att det har varit en bra upplevelse att få malaria även fast det har varit lite jobbigt. Det ger mig en större inblick i det som barnen och människorna i Ghana lider av. Jag har inte blivit skrämd av detta och jag planerar att åka tillbaka. En bekant till mig hon har haft malaria 7 gånger och hon mår bra nu. Visst finns det alltid en risk med att bli sjuk i ett annat land men jag fick den hjälp jag behövde och malarian är borta nu. Men nästa gång ska jag ta andra malariatabletter än lariam, de var inte bra, gjorde mer onytta än nytta.

För mig har allt gått bra men jag tänker på alla de människor som inte har tillgång till sjukvården eller har pengar för att köpa medicinen. Jag kan tänka mig att vissa inte ens får veta att de har malaria förens det är för sent. Det är jobbigt att se barnen på barnhemmet sjuka, för jag kan inget om sjukdomar eller vård. Fick höra från en sjukvårdare när en annan volontär fick malaria att det var inget att gråta över, det händer alla förr eller senare, det är ingen big deal. Med rätt behandling i tid är det ingen fara, det är när den går obehandlad som det är farligt.

Detta är något som jag skulle vilja kolla upp nästa gång jag åker ned till barnhemmet. Det är en av punkterna på vår mål-lista att hur vi ska kunna skapa en säker miljö för barnen och hur vi ska agera när de blir sjuka. För tillfället sover barnen utan myggnät så det är en av de enklare sakerna vi kan göra för dem nu, skaffa myggsäkra sovrum.

Men just nu kan jag glädja mig med att det inte finns någon Ebola i Ghana, jag är orolig för dem. För de har varken kunskapen om Ebola eller vad man ska göra om man får den. Men får hoppas att den aldrig kommer in i Ghana.

Lär mer om Ebola här och stöd Läkare utan gränser i deras fantastiska arbete!

 

 

Kommentera inlägget här: