juliaiafrika.blogg.se

- följ mina upplevelser som volontär i Ghana!

Nu är det dags att göra något!

Kategori: Organisation, Tankar

Känslan blir bara starkare för varje dag som går, jag vill kunna göra något för barnen och människorna som bor i den lilla byn Yamah. Jag har haft lite funderingar att kanske starta en ideell organisation och det känns som att det är dags att sätta saker i rörelse. Efter att ha hittat The Free project som startades av Camilla Gustafsson blev jag inspirerad och känner att jag också har möjlighet att hjälpa mina nyfunna vänner. Dessa månaderna i Ghana har på många olika sätt påverkat mig. Jag har insett att de har förändrat mitt liv och att det nu är min tur att ge tillbaka. Det som de givit mig i form av kärlek och upplevelser är något som jag alltid kommer att bära med mig. Så nu är det min tur att ge tillbaka.
 
 
Bilden tagen av Emilia Rundblad min medvolontär. I bakgrunden syns byns kommunala skola, bara halva skolbyggnaden har tak.
 
Under min volontärtid så har jag med hjälp av andra volontärer uträttat små och stora projekt för barnen på Zua Childrens home i byn Zua i norra Ghana. På de 3 månaderna på Zua Childrens home (Juni-Sep 2014) byggde vi en toalett till barnhemmet. Vi införskaffade solcellslampor, köpte cyklar, byggde gungor, donerade kläder, köpte mat, fotbollar, skolböcker och mycket mer. Vi kunde se barnen gunga för första gången, höra deras kiknande skratt när de swichar fram på sina nya cyklar. Deras självförtroende och frihet växte av den kärlek uppmärksamhet de fick. Utvecklingen av barnen var fantastisk att se och jag vill forsätta arbetet för att hjälpa barnhemmet på ett så långsiktigt och hållbart sätt som möjligt.
 
Jag kan inte rädda världen, men jag kan förändra liv. 
Kommentera inlägget här: